معظمه بهرام نژاد؛ منصوره حاج حسینی؛ سیده خدیجه امیریان
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف اعتبارسنجی پرسشنامه مسئولیت پذیری در تربیت بدنی انجام شد.روش پژوهش:ابتدا ابزار مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی دانشآموزان (SIPPES) به زبان فارسی ترجمه شد تا اعتبار و پایایی آن محاسبه شود و اعتبار سازه گزارش شود. در مرحله اجرا، توزیع پرسشنامهها در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول پرسشنامه به منظور تحلیل عامل اکتشافی ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف اعتبارسنجی پرسشنامه مسئولیت پذیری در تربیت بدنی انجام شد.روش پژوهش:ابتدا ابزار مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی دانشآموزان (SIPPES) به زبان فارسی ترجمه شد تا اعتبار و پایایی آن محاسبه شود و اعتبار سازه گزارش شود. در مرحله اجرا، توزیع پرسشنامهها در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول پرسشنامه به منظور تحلیل عامل اکتشافی و در مرحله دوم پرسشنامهها به منظور تحلیل عامل تأییدی و روایی همگرا در اختیار دانشآموزان قرار گرفت. در این پژوهش از بین 500نفر دانشآموز پایه پنجم و ششم دختر و پسر، 400 نفر( 250 دختر و 150پسر) با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای سنجش روایی همگرا پرسشنامه تنظیم رفتار ورزشی (BREQ، مارکلند و توبین، 2004 ) اجرا شد.یافتهها: «تلاش»، «پیروی از قوانین کلاس» و «خودراهبری(خودمدیریتی)» بیشترین اثر را بر سازه رفتار مسئولانه داشتهاند. پایایی پژوهش نیز 0.7 ارزیابی شد که مطلوب میباشد.نتیجه گیری: در تحلیل عاملی اکتشافی خوشهای چند مرحلهای خوشهای چند مرحلهای شش عامل شناسایی شد. (گویه های ۱,7,13,9) به مؤلفه تلاش، (گویه های 2،8،14،20) به مؤلفه خودراهبری ( خودهدایتی)، (گویه های ،3،9،21،25) به پیروی از قوانین کلاس، (گویه های 4،10،16،22،15) به احترام گذاشتن به دیگران، گویه های( 5،11،17،23،26) به کمک به دیگران و گویه های ( 6،12،18،24) به همکاری (مشارکت) اشاره دارند تحلیل عاملی تاییدی نیز این ساختار شش عاملی به دست آمده را تایید کرد. همچنین، نتایج نشان داد این پرسشنامه روایی همگرا و پایایی مناسبی دارد. با استفاده از این ابزار میتوان مسئولیتپذیری را در دانشآموزان دختر و پسر بررسی کرد.